17 Mart 2007 Cumartesi

ÇİNİ SANATI



XVI. Yüzyılın ikinci yarısında büyük gelişme gösteren Kütahya çiniciliği, kendine özgü renklerle İznik çiniciliğinden ayrılır. Bu renkler sıraltında kobalt mavisi , firuze, çalık yeşili katılarak oluşturulmuştur. Kimi ustalar karışımlara başkalarına öğretmedikleri için bazı renkler günümüzde elde edilememektedir.

İlk Osmanlı çinileri, çömlekçi kili olan kırmızı hamurdandır. Bu teknik Kütahya çiniciliğinde önemli bir aşamadır. Sıraltı tekniğinde mavi, kobalt mavisi (lacivert), beyaz renkler kullanılmış ve çiniler ak hamurundan yapılmıştır. Süsleme olarak daha çok küçük çiçekler, damarlı yapraklar, ince dallar , “S” biçimli motifler , kanca yapraklar kullanılmıştır.

XVII. Yüzyılda Kütahya, Osmanlı Çiniciliğinin merkezi olmuştur. Evliya Çelebi Seyahatnamesinde Kütahya da o dönem 34 çini atölyesi olduğunu yazmaktadır. Bu yıllarda İstanbul’da Kütahya da ve diğer şehirlerde pekçok camii ve bina Kütahya çinileri ile süslenmiştir.Günümüzde Kütahya da pek çok çini imalathanesi vardır. Ayrıca çok sayıda yazma ve süsleme atölyeleri bulunmaktadır. Son zamanlarda bazı çiniciler tarafından yeni motifler denenmekte, Selçuklu desenleri stilize edilerek kullanılmaktadır. Ayrıca yeni bir teknik olan seramik kabartma tekniği uygulanmaktadır.

Kütahya çini atölye ve fabrikaları, satış mağazaları, pazarlama kuruluşları, Kız Meslek Lisesi ve Endüstri Meslek Lisesi çinicilik çalışmaları ,Anadolu Üniversitesi Kütahya Meslek Yüksek Okulu Seramik Bölümü, vb. gibi kuruluşları ile yurdumuzun gelişmiş tek çini merkezidir.

1 Comment:

Adsız said...

ellerine sağlık arkadaşım kütahyamada yer vermişsin çok ta güzel etmişsin herşey gönlünce olsun yüreği güzel arkadaşım